Tuesday, December 13, 2011

Penyebab sakit otak

Teyn terjumpa satu artikel pasal habit2 yang sebabkan otak kita damage. Bila pikir2, banyak betoi benda yg teyn buat sebabkan otak rosak, patutlah rasa cam semakin lembab dan sembab haha. So, Teyn mau share ngan korang:

nanti otak jadi kecik camni, camne? T_T

1. Tak sarapan a.k.a pecah laju(breakfast)
Ni slalunye memang kes bangun lambat, sebab tu tak sempat nak sarapan. Orang yg tak sarapan slalunya tekanan darahnye rendah. Jadi kesian otak korang tak cukup nutrien, menyebabkan sel2 otak mati..*sadis cerita ni*sobs sobs*

2. Ter'over' makan (perkataan 'ter' bukan bermaksud tak sengaja :P)
Tak makan pon xboleh, terlebih pon tak boleh. Biar yang sedang2 saje~ Bila korang makan banyak, otaknye pon dapat terlebih makanan, jadi malas dan yea yea nak berfikir pon lembab semacam~

3. Smoking atau dlm bahasa gewdiks dikenali sebagai Icap okok -.-"
Hok ni, korang pon mesti da tau. Boleh wat otak kecuttt, nanti otak jadi kecik mcm gamba kat atas tu.. Bahaya ni, menyebabkan penyakit Alzheimer a.k.a nyanyukkkkkk a.k.a pelupa smpai tak ingat siapa diri anda. Haiyok taktau >.<

4. Tak cukup tido, menjadi kupu2 malam di fesbuk haha.
Tido tu perlu! Jangan asyik on fesbuk sampai tak cukup tido sebab otak tu perlukan rehat (otak memang mengada2 sikit mcm ni hehe). Kalau selalu sangat tak cukup tido nanti boleh cepatkan kematian sel otak.

5. Bila tido, sorok muka dalam selimut kononnye malu :3
Bile tido tu tak payah la nak gedik ayam malu2 kuceng sorok muka dalam dalam selimut. Sebab nanti korang tak cukup oksigen, otak yg manja perlukan oksigen yang cukup. (Amende la time tido pon nak malu2, takut org nampak air luir basi meleleh la tu ^.^")

Haaa, korang ade tak habit2 yang mcm kat atas? Kalau ade tu kurang2kan la ye, sikit2 lame2 jadi bukit.. (hahaha peribahasa takde kene mengene langsung! =.="). Oklah bye~

Macehhh sudi bace^_^
*ehem*jgn lupe komen

7 comments:

Yatt S. said...

alamak!! semua tu biasa buat kecuali no. 3. patutlah rasa makin lemau je. pick-up pon kurang. haha. thanks share. nice info :)

Miss Xyz said...

haha, nisb baik sye x mngamalkn smua prkre kat ats,. hihi ;)

Terbelog said...

bab rokok yg lemah tu

teynteyn the doll said...

yat: hehehe same2..harap dapat manfaat same2^^

teynteyn the doll said...

miss xyz: yea yea! :D

teynteyn the doll said...

terbelog: haiyok taktau~

sumaiyah mokhtar said...

ishhhhh takotnyeeeee mintak dijauhkan,

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Umur belog teyn ni

Daisypath Friendship tickers