Monday, February 10, 2014

Tips: Multivitamin pilihan hati

Assalamualaikum~

Tahukah anda yang manusia2 di dunia ni semuanya memang sejak azali nak something yang MUDAH dan MENYENANGKAN? Contohnya


“Supaya mata aku clear, tak nampak macam kecik besaq kecik besaq, aku kena pastikan aku mengambil Vitamin A, jadi aku kena makan lobak merah…” 

“oh, aku kena makan kerang hari ini sebab doktor kata darah aku tak cukup, nanti pengsan pulak japgi..”


So, korang mesti tak suka nak fikir benda2 remeh macam kat atas ni kan.. Dan sebab tu la kat dunia ni wujudnya MULTIVITAMIN. Multivitamin adalah penyelesaian kepada masalah-masalah di atas. Sebiji je dah cukup untuk membekalkan lebih 20 jenis micronutrient yang kita perlu! 



Sebab kenapa kena ambil multivitamin 1 biji sehari?

1. Untuk dapatkan nutrien atau zat yang CUKUP
Cuba korang fikir makanan korang masa lunch, korang rasa korang dapat zat yang cukup ke daripada apa yang korang makan tu? Jawapannye memang TIDAK. Lain jenis makanan memberikan zat dan vitamin yang berbeza mcm contoh tadi, lobak merah memberikan vitamin A.

"Kenapa nak cukup? Biarlah tak cukup pun.."
Tubuh badan kita sememangnya memerlukan nutrien yang mencukupi untuk terus berfungsi. Lagipun korang tak nak la kan orang cakap "ko ni aku tengok lemah lesu, macam tak cukup makan..” tu sebab xcukup nutrien lah tu, bukan tak cukup makan.

2. Sibuk dan stress sangat
Biasalah ni kalau sibuk sangat. Kadang2 tu sampai lupa nak makan, tapi sebenarnya sibuk chatting kat facebook je (hehe jangan marah). 
   
Kadang2 pun kita selalu stress sangat maybe sebab masalah kerja sometimes stress tak tentu pasal. Stress akan membuatkan sesetengah vitamin dalam badan termusnah. 

So 1biji multivitamin ni la yang membantu menampung nutrien yg tak diambil atau termusnah.

3. Termusnah akibat memasak
Vitamin boleh bekerja pada suhu optimum iaitu suhu badan manusia (dalam 35 darjah celcius), lebih daripada itu, ia mungkin akan musnah. Okay, bila air mendidih, suhunya adalah 100 darjah celcius, bila dah campur garam dan macam2 lagi, mungkin suhu akan lebih tinggi. Jadi kemungkinan untuk vitamin2 termusnah adalah amat tinggi.

4. Supaya sihat sentiasa, Ins shaa Allah.. 
Salah satu rahsia mengapa Tun Dr. Mahathir berjaya mengekalkan kesihatan hingga ke usianya sekarang ialah beliau mengamalkan pengambilan 1 pil multivitamin setiap hari dan jenama yang beliau ambil ialah Shaklee. Multivitamin juga amat penting diambil oleh ibu2 mengandung bagi memenuhi keperluan nutrien supaya ibu dan anak sentiasa sihat.


Itulah dia antara sebab2 kenapa kita memerlukan supplemen multivitamin. Kalau dah ada, bagus, teruskan amalan mengambil 1 pil multivitamin setiap hari. Buat mereka yang belum, apa yang ditunggu lagi? Semua orang harus memilikinya!


Bagi yang ingin mencuba multivitamin dari Shaklee ni, boleh hubungi saya.. Saya memilih Shaklee kerana telah terbukti selamat dan yang penting HALAL..


SMS/Whatsapp
0174624283
Fathin Jutawan Cantik


OKAY BYE~

1 comment:

wawa zulkefli said...

saya punn tgh cuba makan produk ni tp slimming set dulu kak ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Umur belog teyn ni

Daisypath Friendship tickers