Friday, August 5, 2011

Menu berbuka puasa: Kuih Talam Gula Merah

Kepada makcik2 serta ahkak2 semua, hari ni teyn baik hati nak bagi resepi untuk menu berbuka puasa hari ini iaitu kuih talam gula merah... Adehhh sedapnye, peberet nihhh...

KUIH TALAM GULA MERAH

Lapisan Bawah:
1 cawan gula merah ) masak dan sejukkan
1/2 cawan gula pasir )
5 cawan air biasa )
2 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung ubi
1 sudu kecil kapur

Cara
1. Panaskan kukusan dan sapukan minyak pada loyang.
2. Gaulkan adunan dan tapiskan.
3. Tuangkan dalam loyang dan kukuskan selama 20 minit.
4. Bila dah masak, cakarkan sikit permikaan adunan dengan garfu.


Lapisan Atas
3 cawan santan pekat
1 cawan tepung beras
1 sudu kecil garam

Cara
1. Gaul dan tapiskan. Masakkan sedikit adunan ini sehingga naik wap saja..
2. Tuang atas adunan bawah yg telah dicakarkan sikit dan
3. Kukus selama 20 minit atau sehingga masak
4. Sejukkan dahulu baru dipotong dengan pisau pelastik dan hidangkan.

7 comments:

Miss Xyz =) said...

erkk? mcm sodap je! dhlaa sye tgh puasa ni.. *kena kuat iman ni..

Mohd Izzar said...

wow...sedap2..ske jugak..hoho

wan_cikgumuzik said...

owhhh.. abg suka jugak kuih nihh... errrr.. errrmmmmmm... noting.. tataw nk cakap apa plak.. haha

Terbelog said...

lapo..lapo...lapo...
mengamok nih!

Fateen Atiqah said...

Ehem. Pandainya teynteyn buat :D

petuapakar said...

syok nyer boleh buat kuih sendiri....boleh pakar try??

Terbelog said...

singgah 3am kat sini hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Umur belog teyn ni

Daisypath Friendship tickers