Sunday, August 14, 2011

Ouch! Buah kena jentik

Errr buah sapa yang kena jentik ni... Kesian2 mesti saket nihhh...
Buah kata: Eh takdelah, tak saket pon, kena jentik dulu baru boleh makan
Eh, pandai menjawab lak buah ni haa..
pinjam hok google, malas mo ambik gamba sendiri nanti tertempek muka teyn besar gedabak skali,nanti korang muntah batal pose=.="

Jeng jeng jeng... Korang pernah jumpa atau makan buah ni tak?? Mesti tak ramai yang pernah makan kan kan.. Minggu lepas masa kat kampung(Aloq Staq), pegila bazar Ramadhan di Pantai Johor(nama tempat kat Kedah, xda kena mengena dgn negeri Johor kampung si afzal). Lalu teyn bertemu jodoh dengan buah ni dan teyn pon mintak mak suruh beli kalau tak teyn berguling2 atas jalan.. Jadi mak pon beli lah sebanyak 3 plastik bagi mengelakkan malu.. hahahaha.. (okay ni tipu -.-)

Nama dia? Buah jentik orang kedah kata... taktau la tempat lain org panggil apa... Apa? takot nak makan takut ade jejentik lam perut? Ala jangan risau buah ni xde bau2 bacang pon dengan jejentik anak si makcik aedes. Jadi selamat dimakan begitu saja. Dia dipanggil begitu sebab nak bukak anda harus jentik dia (hanya untuk buah yg cukup masak saja)~

Susah tau nak jumpa buah ni, Teyn penah makan buah ni dua kali je: time kecik2 kiut miut dulu2 n malam tadi(pon masih kiut:P). Sebab musababnya buah ni bermusim mcm rambai (diorang memang kamceng, si jentik ngan rambai ni satu family)dan buah ni hanya ditanam di kampung2. Kat KL tak pernah pon lagi jumpa buah ni. (Aw aw sungguh kampungnya teyn2)

Rasa dia camna? Sodapppp wa cakap lu derrr, skali cuba pasti nak lagi. Rasa dia masam2 manis gitu... Makan dia kena ngappp skali ngan bijik dia sebab buah ni comel je, besar duit seposen je.. Korang nak??? Pakat2 la mai utagha naaa terutama Aloq Staq, xtaula dkt Perlis kmpung wan_cikgumuzik a.k.a cikguwan ada ke tak buah ni~

p/s: makasihhh follower ke 600, cik pop yang santek...=)

Maceh sudi bace^_^

20 comments:

wan_cikgumuzik said...

owh... saya jugak dilibatkan dalam ini cerita.. kah kah kah.. adehhh... buah jentik punya cite pon bolej jadi hal kan?? kui kui kui...

P/s : teyn mmg cute... sbb tuu saya sayang kamooo..!!

teynteyn the doll said...

muahahaha saja baek hati kasi interprem sket:P

kiz said...

haha..buah jentik..sumpah tak pernah jentik buah ni..

uncle hyree said...

buah jentik? lama uncle tak makan .. seingat uncle ... 3 tahun lepas last uncle beli masa kat taiping..huhuuu

shida'R said...

buah jentik?? erm..buah pe yer teyn..

Ah Long said...

Terbaek ~ haha t geram nan kekasih le ar beli buah ne. lepas gram kt die. jentek2 die :D

LOCKED said...

teyn, mun kmkorg kt rmh tok gelar buah ya buntut babun xDDD kt rmh la, ada nama nya dlm bhsa srwk p lupak hehe :P

syiela said...

suka...kalau nk mkn aiman ngan hubby tlg jentikkan tuk akak :)

Sufia Mahzan said...

OK..tak pernah jumpa buah ni!

iSmaZuRina said...

xpernah mkn buah ni... mahu.. :D

aiNa yaZiD said...

tak pernah jumpa buah nih juga.!*_*
nak cari sampai dapat.=)

Khairil said...

lama tak pekena buah jentik ni...tapi kalau makan banyak boleh sakit perut...hehe

caliph shuriken said...

dh lama x makan & x tgk buah ni, huh...

nazirah said...

wah pes time tengok buah ni
tak pernah taw lak sblm ni aish
da la ssh nak carik camne ni nak rasa gak heee ;)

uncle hyree said...

uncle pun lama tak makan...ehhh rasanya dah komen kat atas tu hahahha

mOhD hAfiz said...

Ada lebih bg skit k buah tu.. :)

♥Aien Najwa♥ said...

isi dier bentuk cm rambai..tp warne laen..huhu..serioualy, mmg xpenah jumpe..=)

A'IM said...

wuu..sedap ni buah ni.. bukan sng nak cari

Terbelog said...

sodap di makan hehe
penah denga x lembu mkn buah ni
melotop2 bunyi
betol teyn

raider150 said...

dah lama tak perkena buah nie..kecit dulu nak mkn kena jentik tu...terbaik dari ladang tu...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Umur belog teyn ni

Daisypath Friendship tickers