Friday, July 8, 2011

Juh blaja klaka bahasa sarawak pulak! #1

Semalam dah belajar bahasa utagha, hari ni kita blaja bahasa sarawak pulak.. Setelah teyn belajar selama 2 tahun dkt kuching, boleh la tahan terarrr cakap sarawak hehehe.... Sape2 yang gedik2 nak carik pakwe sarawak yg knonnye korang ckp ensem2 tu, bule la blajar cakap kt sini sket, kot2 boleh membantu korang mengorat, hahahaha~ yang ni episod satu punye dan xsebut kuat2 pon xpa..lalala

- Kamek : saya - Kitak : awak
- Nya : dia - Sidak : mereka
- Sik : tak - Sikda : tak ada
- Sikboh / Iboh : jangan - Kenak : kenapa
- Sine : mana - Sitok : sini
- Sinun/siya : sana - Klaka : cakap
- Madah : beritahu/bagitau - Kinektok : sekarang
- Kaktok : kejap lagi - Dudi : Kemudian
- Gago : sibuk - Bulak : bohong
- Palu : pukul - Tikam : baling
- Nyaman : sedap - Kacak : cantik
- Lawa : sombong - Lejuk : jemu

Alamak! banyak lagi la.. nnti letak banyak sangat korang pening pulak... kite sambung episod kedua nanti ye...=)

17 comments:

Miss Xyz =) said...

lawa=sombong? hahahaha

~~Ticer Wann~~ said...

kacak= cantik kan? hihi Ticer dah 3 tahun kat sarawak.. sik dapat klaka seghawak... :D

teynteyn the doll said...

myss xyz: ye lawa tu mksudnye sombong

ticer: hehe teyn hebakk klaka seghawak sbb bf org sane;P

i am ain said...

klaka la klaka :D

Afiq Ryunosuke said...

wa~~
lawa tu sombong ek~~
lpas ni dtg sarawak tkleh guna perkataan tu le...
kene guna perkataan kacak gak ni~~
:P

littleworld said...

dah pandei / terer ktk klaka swk owh...

CWL wanie LovelA said...

hehe nice

diana said...

kaktok???
heheheh

Terbelog said...

aok la deng :)

LOCKED said...

yeah teyn ngaja klaka srwk ! HAHAHAHA xD ingga kak lehot !

Mohd Firdaus said...

dh boleh jd cikgu tusyen dh tok..:)

Khairil said...

wah..ingat kan loghat utara saja dia boleh.....dahsyat...

harrazdani said...

kinektok kamek di kuching....huhuhu....sik mau balik malaya...kih kih

amir aizat said...

kacak cantik! haha

Twitters said...

hahahah ktk org kt ctok bujat na..mok ngaco teyn-chan ya.. huhuhu

Inspirationalefeks said...

knek tok di kuching ka ? hehe ? mek stay rah kuching jwak tok aiee ... wkaakaka

teynteyn the doll said...

efeks: nektok teyn di kl..ada 2 bulan gik cuti tok kakya bok balit kucing gik..heheh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Umur belog teyn ni

Daisypath Friendship tickers