Thursday, July 14, 2011

Mai blajaq bahasa utagha #2

Episod kedua pulak nora elena blajaq bahasa utagha~ Sila sebut kuat2 okayy!

1) Ter-pe-le-ot : Tergeliat
Contoh ayat: Kaki aku terpeleot jatuh tangga semalam
2) To-kak : Gigit
Contoh ayat: Jaga2, sat lagi Miku(hamster) tokak jari hang.<--Miku mintak interprem sket hehe
3) Gey-ghek/gerek : Basikal
Contoh ayat: Hang pi kedai sat beli bawang, pi naik gerek tu.
4) Ghan-dok : Redah
Contoh ayat: Tak larat la nak kena ghandok ayaq bah (banjir).
5) Sene-gheh: Selisih
Contoh ayat: Abih calar kereta aku senegheh ngan moto tu.
6) ghe-lin: Jeling
Contoh ayat: Amboi hang ghelin kat aku, macam nk terkeluaq bijik mata.
7) Te-nga-long/pung-gai: Baling
Contoh ayat: Hang jangan macam2, sat lagi aku tengalong batu satgi baru ada akai kot.
8) Ma-nih me-le-caih: Terlalu manis
Contoh ayat: Tu dia aih teh ni manih melecaih, gula tumpah ka apa ni
9) Ghe-yau/teriak: Menangis
Contoh ayat: Hang toksah dok gheyau la, huduh sungguh aku tengok muka hang
10) Ku-tey: Cubit
Contoh ayat: Padan muka hang kena kutey ngan cikgu.

Hehehe amacam? Dah terbelit lidah?? kuikuikui;P
Nak tengok yang episod pertama??? Tengok kat *sini*

8 comments:

wan_cikgumuzik said...

aduhh,,, jatuh tertomos plak di lantai.. hahahaa...

tertomos = tertomoih..

tertomoih = apa eek?? hahahhaha

Terbelog said...

kutey kang
kih3

cik bulan said...

tudia..haru punya dia boh..haha..

Ana said...

haha suka r bahasa utgha nie . best ! hehe :DD

teynteyn the doll said...

cikguwan: tetomoih kan teyn dh bgtau lam episod 1

terbelog: kutey cikguwan tu kekekekek

cik bulan: haha!

Ana: semoga blajar byk benda baru=)

TYNTHA LANA said...

Haa, aritu dapat bljr sabah, la ni bljr utagha pulak, elok sangat2, hehehe

Afiq Ryunosuke said...

hang dh madang????
:P (uthara + jawa)

Lieyly ︱ Alia said...

woo teyn org kedah ka ?

alia org kedah ! hahah ! jom tmbhkan ilmu lg ^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Umur belog teyn ni

Daisypath Friendship tickers